Griepvaccinatie en pneumokkenvaccinatie 2020

Oproep gaat (bij voorkeur) volgens de eerste letter van uw achternaam.

GRIEPVACCINATIE: vrijdag 23 oktober 17-18 u voor achternaam die begint met A t/m K en maandag 2 november 17-18 u voor achternaam die begint met L t/m Z.

De griepvaccinatie beschermt niet tegen de huidige corona (covid 19) epidemie. In verband met de corona zullen de patiënten onderling op 1,5 m afstand van elkaar moeten blijven. Trek bovenkleding aan met korte mouwen onder uw jas. U kunt naar binnengaan bij de hoofdingang van de praktijk en zult via de achteruitgang de praktijk verlaten, zodat er eenrichtingsverkeer is. Wij zullen een mondmasker dragen. U kunt overwegen dat ook te doen.

Dit jaar is er ook een PNEUMOKOKKENVACCINATIE beschikbaar voor mensen tussen de 73 en 79 jaar. De pneumokok is de meest voorkomende oorzaak van een bacteriële ernstige longontsteking bij ouderen. De vaccinatie vindt tegelijkertijd plaats met de griepvaccinatie. U krijgt hiervoor ook een uitnodiging. U zal gevaccineerd worden in de andere arm.

NEEM UW UITNODIGINGEN MEE NAAR HET VACCINATIEMOMENT! ZONDER FORMULIER KUNNEN WE U NIET VACCINEREN!

Mocht u niet op deze tijdstippen kunnen, neem dan contact op met de assistente.

De Gezondheidsraad adviseert deze mensen de griepprik te halen. Het gaat om mensen met:

• een leeftijd van 60 jaar en ouder;
  • longziekten en aandoeningen aan de luchtwegen, zoals astma, chronische bronchitis of longemfyseem;
  • hartziekten, zoals mensen die een hartaanval gehad hebben, mensen die hartklachten hebben zoals hartritmestoornissen, of mensen die een hartoperatie hebben ondergaan;
  • diabetes (suikerziekte); niet alleen mensen die insuline spuiten, maar ook de mensen die tabletten met bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen;
  • een nieraandoening; vooral als de nieren door een ziekte niet goed werken (dus niet bij nierstenen);
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling; bijvoorbeeld mensen die recent een beenmergtransplantatie hebben ondergaan, mensen die met hiv zijn geïnfecteerd, mensen waarbij de milt is verwijderd (asplenie), mensen met een auto-immuunziekte met verminderde weerstand, mensen met leukemie (bloedkanker) en mensen die chemotherapie of bestraling ondergaan;
  • een leeftijd vanaf 6 maanden tot 18 jaar die langdurig salicylaten gebruiken (bijvoorbeeld bij chronische darmaandoeningen);
  • een verstandelijke handicap die in een instelling wonen;
  • een verminderde weerstand tegen infecties, bijvoorbeeld door levercirrose;
  • woonachtig in verpleegtehuis (valt onder de zorg van het tehuis).